Auto veteráni

Kupé-kabriolety

Kupé-kabriolety, které si mohla dovolit jen bohatá klientela, uspěly na trhu jen v případech několika, v nevelkých sériích vyráběných, vozů.

Peugeot 402BL Éclipse

Peugeot 402BL Éclipse

Peugeot 402BL Éclipse byl jedním z kupé-kabrioletů.

O prvenství efektního, ale technicky složitého a obvykle nepříliš spolehlivého vynálezu se vedou spory mezi Amerikou a Francií. "Yankee" Ben B. Ellerbeck se takovou konstrukcí zabýval již v roce 1922, kdy reprezentativní kabriolet Hudson Super Six zbavil textilní střechovice a nahradil ji dvěma panely, skládanými nad víko zavazadelníku. Hlavní motiv představovala delší životnost lakovaných dílů, lepší termoizolační vlastnosti a ústup od tehdy rozšířených nástavkových konstrukcí - hardtopů, které v garážích zabíraly mnoho místa.

Ukládání panelů pod kapotu řešil až Ellerbeckův patent z roku 1931. V USA se tehdy kupodivu setkal jen s vlažným zájmem, podobné řešení však v roce 1934 použil pařížský zubař a nadšený amatérský automobilový designér Georges Paulin. I on je držitelem patentu, navíc našel odběratele v automobilce Peugeot. Ta tehdy procházela defenzivní fází svého dlouhodobého zápasu s konkurenčním Citroënem. Celokovové karoserii a pohonu předních kol Citroënu Traction Avant chtěla čelit osvěžením vlastního designu (světlomety za maskou chladiče) a novými prvky komfortní výbavy. Peugeot tak maskoval nedostatek odvahy k opuštění zastarávající koncepce žebřinového rámu podvozku s tuhou zadní nápravou. Paulin se původně s modelem v měřítku 1:10 v roce 1932 ucházel o přízeň Citroënu, ale byl odmítnut. Počítal s pohonem elektrickými servomotory, napájenými ze samostatného akumulátoru. Zakrátko je použil francouzský Hotchkiss na koncepčním voze, ale k hromadné výrobě došlo až díky třísedadlovému Peugeotu 402BL Éclipse Décapotable (1935). Jednodílná střecha zabrala většinu prostoru pro zavazadla. Následovaly modely 301d a 601d, kromě elektrického pohonu Peugeot nabízel i levnější manuální.

Renesance kupé-kabrioletů odstartovala v USA. Po voze snů Chrysleru Thunderbolt (1941) vynikl sériový Ford Fairlane 500 Skyliner (1957). Ale odbyt vázl a po roce musel Ford model stáhnout. Až 70. léta se vezla na vlně skládaných hardtopů. Na autosalonech jich bylo plno, na silnice se však nadostalo Ferrari 308 GT Rainbow studia Bertone ani Citroën SM Espace od Heulieze či Cadillac Eldorado Biarritz Power t-top z dílen ASC.

Kupé-kabriolety si mohla dovolit jen bohatá klientela, trvající na spolehlivosti konstrukce. Uspěly jen nevelké série Mercedes-Benzu Magic Top z roku 1984 (upravila firma B+B), Audi Quatro Roadster (Treser) či Corsaspider z dílny Michalak. Mitsubishi 3000 GT Spyder bylo na trhu pouze v USA a Japonsku. V Evropě odstartoval kariéru kupé-kabrioletů Mercedes-Benz SLK (1996), který spolu s Peugeotem 206 CC strhl lavinu, která dodnes nabírá na síle. Podařilo se mu totiž odstranit potíže s nespolehlivou hydraulikou a nedokonalým sladěním pohybu panelů s víkem zavazadelníku. Skřípot nebo "zakousnutá" střecha snad již u kupé-kabrioletů patří minulosti.

Auto veteráni jsou historické automobily.

Tyto stránky používají cookies, jak jsou využívána vaše data.